Świdnicki Ośrodek Kultury i Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu zapraszają na koncert pt. Podróż muzyczna. Rosyjska pieśń chóralna XVI-XX w.
9 września, środa,
godz. 19:00,
katedra pw. św. Stanisława i św. Wacława,
pl. Jana Pawła II 1, Świdnica,
wstęp wolny

Wykonawcy:
Anatolij Grindenko – dyrygent
Chór Patriarchatu Moskiewskiego „Drewnerusskij Raspiew”

Głębokie, dźwięczne głosy Chóru Patriarchatu Moskiewskiego zapierają dech w piersiach słuchaczy oszołomionych bujnie ornamentowaną muzyką cerkiewną. Zespół postawił sobie za cel ukazanie światu piękna rosyjskiej muzyki sakralnej tłamszonej w czasach Związku Radzieckiego. Święcący tryumfy na całym świecie chór działa w Moskwie jako zespół kościelny, gdzie śpiewa podczas liturgii.
Na Wratislavii chórzyści wykonają dwa opracowania Psalmu 1 rozpoczynającego Księgę Psalmów słowami „Szczęśliwi mąż, który nie idzie za radą występnych” i dalszym opisem pomyślności ludzi bogobojnych. Zabrzmi Hymn Cherubinów skomponowany w polskim monastyrze w Supraślu. Pieśń zachęca wiernych – porównanych do najwyższego chóru anielskiego – by porzucili doczesne troski, „abyśmy przyjęli Króla”. Stychry i tropariony wyjaśniają istotę szczególnych dni w roku liturgicznym. Pieśń Wszystkich strapionych Radość odwołuje się do cudownej ikony Matki Bożej z jednej z moskiewskich cerkwi. W Ektenii Żarliwej (litanii) prośbom diakona będą wtórować charakterystyczne zawołania chóru „Hospodi, pomiłuj” („Panie, zmiłuj się”). Warto zwrócić uwagę na Wielki Prokimenon Dmitra Bortnianskiego – znany kompozytor tworzył w XVII wieku, kiedy to dopuszczono w prawosławiu śpiew wielogłosowy i powstała muzyka cerkiewna, do jakiej dziś jesteśmy przyzwyczajeni.
W cerkwi, jak niegdyś w całym chrześcijaństwie, nie wolno używać instrumentów, bo dawniej kojarzyły się z kultem pogańskim, mogły też rozpraszać wiernych w trakcie modlitwy. Natomiast śpiew służy wyrażeniu słów – przekazuje i wyjaśnia prawdy wiary. Dlatego rosyjska muzyka cerkiewna to tysiąc lat nieustannego rozwijania możliwości ludzkiego głosu. Koncerty muzyki prawosławnej pojawiały się wielokrotnie na Wratislavii Cantans, festiwalu skupionym wokół śpiewu. Uroczyste, podniosłe pieśni, głoszące radość Zmartwychwstania i przekazujące płynącą z wiary nadzieję, wpisują się w przewodni temat tegorocznego festiwalu, którym jest świętowanie.
(www.nfm.wroclaw.pl)

Program:
Anonim (XVI w.) Prijditie, pokłonimsa
Anonim (XVI w.) S nami Bog
Anonim (XVII w.) Błażen Muż (Błogosławiony mąż. Psalm 1)
Anonim (XVI w.) Stichira na święto ikony Bogurodzicy cara Iwana Groźnego
Anonim (XVII w.) Stichira na Wielki Piątek (śpiew bułgarski)
Troparion Zmartwychwstania (wielogłos staroruski, XVII w.)
Anonim (XVI w.) Hymn Cherubiński
Kanon Eucharystyczny (wielogłos staroruski, XVII w.)
Hymn do Matki Boskiej (wielogłos staroruski, XVII w.)
***
Anonim kijowski (koniec XVII w.) Błażen Muż (Błogosławiony mąż, Psalm 1)
Anonim (styl wenecki, koniec XVII w.) Akatyst ku czci Bogurodzicy cara Aleksego I Romanowa
Anonim (styl wenecki, koniec XVII w.) Stichira Zmartwychwstania
Dymitr Bortniański (1751–1825) Te Deum
Paweł Czesnokow (1877–1944) Sowiet prewiecznyj
Piotr Gonczarow (XIX w.) Kriestu Twojemu (Krzyżowi Twojemu)
Paweł Czesnokow (1877–1944) Modlitwa do Bogurodzicy
Aleksander Grieczaninow (1864–1956) Ektenia żarliwa

chor_patriarchatu